Şİrket Tescili İşlemleri Şirket kurmak - İLB Danışmanlık Şirket kurmak

Şİrket Tescili İşlemleri

İLB Danışmanlık

Türkiye’de Şirket Tescili

Şirketiniz için adım atmaya başladığınızda sermayenizi belirlemeniz gerekmektedir. Sermaye ve ortaklıklara göre hangi tip şirket kuracağınıza karar verebilirsiniz. Sermayenin şirketi para kazanana kadar hayatta kalmayı sağlayacak kadar varlığı var.

Şirketin temel paylaşımı ile bir ya da birden fazla kişinin bir araya gelerek kâr elde etmek için ticari sahada faaliyet göstermesi yasal ve mümkün kılınan oluşum şeklinde yapılabilir. Anonim, sınırlı ve kişi olmak üzere üç farklı şirket türü sıklıkla tercih edilir.

Şirket türleri de kendi içerisinde farklı gruplara bölünmüştür. Her şirketin başlangıç ​​​​aşamaları, faaliyet kapsamı ve vergilendirme dilimleri farklıdır. Bu nedenle girişimcilerin kendi iş planlarına uygun bir şirket türü seçmelidir. Yanlış çalışma ömrünün kazanımının gereğinden farklı vergilendirilmesine, yönetimin gerektiği gibi gerçekleştirilmesine hazırlarlar.

 

şirket sermayeleri
şirket sermayeleri

Türkiye’de Şirket Kuruluşu Hakkında Bilmeniz Gerekenler :

Hukuki Altyapı 

Türkiye’de hem yerel hem de yabancı bilgilerin aynı hak ve beyanlara tabidir.

Yabancıların hakları, 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu ile listelenmiştir. İlgili kanun ile yabancı yatırımların özendirilmesi ve korunması. Uluslararası anlaşmalar ve özel kanun hükümleri tarafından aksi öngörülmediği sürece ilgili kanun kapsamında;

  • Yabancı bilgiler tarafından Türkiye’de doğrudan yabancı yatırım işlemleri serbest bırakılır.
  • Yerli yabancı insanlarla eşit muameleye tabidirler.

Kamulaştırma ve Devletleştirme :

Doğrudan yabancı yatırımlar, yasal mevzuat gereği kamunun kullanılması gerekmediği sürece ve karşılıkları ödenmediği sürece kamulaştırılamaz veya devletleştirilemez.

 

Aktarıcı:

Paranın Türkiye’deki faaliyeti ve yabancının doğan net kârı, temettü, satış, tazminat ve tazminat bedelleri, lisans, yönetim ve benzeri anlaşmalar karşılığında ödenecek meblağlar ile dış kredi anapara ve faiz ödemeleri, kalıcı veya özel finans işlemleri aracılığıyla yurt boyunca transfer yapılabilir.

Şirket Türleri ve Şirket Kuruluş İşlemleri :

Türkiye’de 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu, şirketleri; sermaye şirketleri ve ticaret şirketleri olarak bölünmektedir. Bu ayrı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu kapsamında özel izin ile belirlenmiş irtibat bürolarını da barındırabilirsiniz. Anonim şirketi, limited şirket ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirket türleri, sermaye şirketleri olarak adlandırılmaktadır. Sermaye hesaplarında ortakların sorumluluğu yalnızca tutarlılıkta mevcut olan sermaye miktarıdır. Adi komandit şirketi ve kollektif şirket ise kayıtlı şirketlerdir. Şahıslarda ortakların şirket borçlarından ikinci dereceden ve sınırsız sorumluluk esası geçerlidir.

Bu genişlemelerin, temel özellikleri ve işleyişleri 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenmiştir. Kooperatiflerin yaklaşık 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu çalışmaktadır.

 

Bazı ülkelerin Bakanlık iznine tabidir. Bunlar; finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, teknoloji mühendislik ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, sigorta şirketleri, anonim şirket şeklinde kurulmuş holdingler, döviz büfeleri işletme şirketleri, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsaları şirketleri, bağımsız denetim Şirketler, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetim şirketleri, Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işletmecisi şirketleridir.

DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR KANUNU
Kanun Numarası : 4875
Kabul Tarihi : 5/6/2003
Yayımlandığı Resmî Gazete : Tarih : 17/6/2003 Sayı : 25141
Yayımlandığı Düstür : Tertip : 5 Cilt : 42
Amaç ve kapsam
Madde 1 – Bu Kanunun amacı, Yabancı yatırımların özendirilmesine,
yabancı yatırımcıların haklarının korunması ile yatırım ve yatırımcı tanımlarında uluslararası
bölünmesine uyulmasına, doğrudan yabancı yatırımların gerçekleştirilmesinde izin ve onay
sisteminin güçlendirilmesi sisteminin dönüştürülmesine ve tespit edilen politikalar yoluyla
doğrudan yabancı yatırımların sürdürülmesine ilişkin esasları düzenlenmesidir. Bu Kanun, doğrudan
yabancı yatırımlara yönelik muameleyi kapsar.
Tanımlar
Madde 2 – Bu Kanunda geçen;
a) Yabancı yatırımcı: Türkiye’de doğrudan yabancı yatırım yapan,
1) Yabancı ülkelerin vatandaşlığına sahip olan gerçek kişiler ile yurt dışında ikamet
eden Türk vatandaşlarını,
2) Yabancı ülkelerin kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişiler ve uluslararası kuruluşlar,
b) Doğrudan yabancı yatırım: Yabancı yatırımcı tarafından,
1) Yurt dışından taşındı;
– Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca alım satımı yapılan konvertibl para şeklinde
nakit sermaye,
– Şirket menkul kıymet bedelleri (Devlet harçları hariç),
– Makine ve teçhizat,
– Sınaî ve fikrî mülkiyet hakları,
2) Yurt içinden sağlanan;
-Yeniden yatırımda kullanılan kâr, hâsılat, para miktarı veya malî değeri olan yatırımla
ilgili diğer haklar,
– Doğal kaynakların aranması ve ilgili haklar,
gibi iktisadî bedeller aracılığıyla kullanılması;
i) Yeni şirketlerin faaliyetleri veya şube açmayı,
ii) Menkul kıymet borsaları dışında hisse edinimi veya menkul kıymet borsalarından
en az % 10 hisse oranı ya da aynı oranda oy hakkı sağlayan edinimler yoluyla mevcut bir
şirkete ortak olmayı,
c) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
ifade eder.
Esaslar Madde 3’e ilişkin doğrudan yabancı yatırımlara
– a) Yatırım serbestisi ve milli muamele
Uluslararası anlaşmalar ve özel kanun hükümleri tarafından aksi öngörülmedikçe;
1- Yabancı gizleme tarafından Türkiye’de doğrudan yabancı yatırım yapılması
serbesttir.
2- Yabancı bireyler yerli insanlarla eşit muameleye tabidirler.
b) Kamulaştırma ve devletleştirme
Doğrudan yabancı yatırımlar, mevzuatın gerekliliği; kamunun sayılması
gerekmedikçe ve karşılıkları kamulaştırılamadığı sürece ödenemez veya devletleştirilemez.
c) Transferci
Aralıkların Türkiye’deki faaliyet ve yabancı doğan net kar, temettü,
satış, tazminat ve tazminat bedelleri, lisans, yönetim ve benzeri anlaşmalar karşılığında
ödenecek meblağlar ile dış kredi ana para ve faiz ödemeleri, kalıcı veya özel finans
kurumları aracılığıyla yurt boyunca transfer edilebilir .
d) (İptal: Anayasa Mahkemesi’nin 11/3/2008 tarihli ve E.: 2003/71, K.: 2008/79
sayılı Kararı ile.)
e) Uyuşmazlıkların çözümü
Özel hukuka tabi olan yatırım anlaşmalarının dağıtılmasının çözümlerinin çözümü
ile yabancı oranlarının idare ile hizmetleri kamu hizmeti imtiyaz koşulları ve
sözleşmelerden kaynaklanan yatırım uyuşmazlıklarının çözümlenmesi için; görevli ve
yetkili mahkemelerin yanı sıra, ilgili mevzuatta yer alan koşullar sıralı
bilgiler ve uzmanlıkların kaydıyla, milli veya milletlerarası tahkim ya da diğer uyuşmazlık çözüm yollarına
başvurulabilir.
f) Nakit dışı sermayenin değer tespiti
Nakit dışı sermayenin değer tespiti, Türk Ticaret Kanunu hükümleri
çerçevesinde yapılır. Yabancı kuruluşta bulunan parasal ücretlerinin
yatırım aracı olarak kullanılması halinde, menşe ülke mevzuatına göre değer tespitine yetkili
makamların veya menşe mahkeme ülkelerince tespit edilecek bilirkişilerin ya da uluslararası
değerlendirme hizmetlerinin değerlendirmeleri esas alınır.
g) Yabancı personel istihdamı
Bu Kanun kapsamında yerleşik şirket, mağaza ve kuruluşlarda çalıştırılacak yabancı
uyruklu personele, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca çalışma izni verilir.
(Mülga ikinci cümle: 28/7/2016-6735/27 md.)
(Mülga üçüncü-dördüncü cümle: 28/7/2016-6735/27 md.)
h) İrtibat büroları
Müsteşarlık, ülke kanunlarına göre kayıtlı şirketlere, Türkiye ‘de ticarî
faaliyette bulunmamak kaydıyla irtibat büroları açma izni uygulamaları yetkilidir.
Politika belirleme ve bilgi isteme
Madde 4 – Müsteşarlık; Kalkınma planı ve yıllık program hedeflerini, ülkenin genel
ekonomik durumunu, kapsamlı yatırım programlarını ve ilgili kamu kurum ve birimleri ile
özel kesim meslek birimlerinin listesini alarak, doğrudan yabancı yatırımlara
ilişkin politikaların genel çerçevesini belirlemeye, bu amaçla diğer araçların işlemlerine
katılmaya yetkilidir. Müsteşarlığın uygun gördüğü mevzuata ilişkin doğrudan yabancı yatırımlar
ve yeni mevzuat taslakları görüşülür.
Müsteşarlık, bilgi sisteminin sistemi ve yaygınlaştırılması amacıyla doğrudan yabancı yatırımlara
, yatırımların verilerinin istatistiki bilgilerine, her türlü kamu kurumu ve
ürünler ile özel kesim, ekonomik paralardan istemeye yetkilidir.
Yabancı, yatırımları ile ilgili istatistiki bilgiler Müsteşarlıkça hazırlanacak şekilde kaydedilen
usul ve esaslar çerçeve Müsteşarlığa kayıtlılar. Söz konusu bilgiler
istatistik özellikleri dışında ispat aracı olarak kullanılamaz.
Çeşitli hükümler
Madde 5 – a) Mevcut yabancı sermayeli kuruluşlar
18.1.1954 tarihli ve 6224 sayılı Kanun kapsamında kurulmuş şirketler, kazanılmış
hakları saklı kalmakla bu Kanuna tabidirler.
b) Yönetmelik
Bu Kanunun raporlanmasına ilişkin esaslar Kanunun yayımını izleyen bir ay içerisinde
Müsteşarlıkça hazırlanacak yönetmelikle karneler.
c) Yürürlükten kaldırılan hükümler
18.1.1954 tarihli ve 6224 sayılı Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu yürürlükten
kaldırılmıştır.
Mevzuatta, 6224 sayılı Kanuna yapılan atıflar bu Kanunun ilgili olarak tescil edildiği
dikkate alınmıştır.
d) Bu Kanun hükümlerine ilişkin değişiklikler, ancak bu Kanuna hüküm eklenmesi
veya bu Kanunda değişiklik yapılmak üzere sürdürülmesi.
Geçici Madde 1 – Bu Kanunun uyarılarını göstermek üzere hazırlanacak belgelerin gizliliğini
girinceye kadar, mevcut kararname, tebliğ ve genelgelerin bu Kanuna
aykırı olmayan hükümlerin verildiğine devam edilir.
Yürürlük
Madde 6 – Bu Kanun yayımı tarihine girer.
Yürütme
Madde 7 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 4875 Sayili Kanuna
Ek ve Deşiyiş Veya Anayasa Mahkemesi,
Tarafindan İptal Ediyen HücheMesi, İptal Eden Anayasa Mahkemesi Karharirinun Numarasi 4875 SayiLa Kanunun Dezhen Veya İrtal Edilen Maddeleri
Yürürlisin 3/2008 tarihli ve E.: 2003/71, K.: 2008/79 sayılı Kararı 3/d 16/4/2008 tarihinden itibaren altı ay sonra 6735 3/g 13/8/2016

T

Translate »